God faglig utvikling

Tilpasset opplæring

Vi vet at elever er forskjellige og har ulike behov, og vi gjør vårt beste for at alle barn skal få oppleve mestring. Mestring skaper trivsel, og trivsel skaper læring!

Hver enkelt elev har rett på tilpasset undervisning, og vi arbeider systematisk og målrettet for å gi den enkelte elev den tilpasning som er nødvendig. Målet er å legge til rette for at hver elev skal få muligheten til å nå sitt potensiale. I spesialundervisningen vektlegger vi å lytte til den enkelte elev, for å finne ut hvordan vi best kan legge opp undervisningen.

Vi har hvert år gode eksamenskarakterer, som viser oss at vi jobber godt for å få frem det beste i den enkelte elev.

Fådelt skole

Molde Friskole er en fådelt skole. Det betyr at flere klassetrinn blir undervist i samme gruppe/klasse. Hovedinndelingen er 1. – 4. trinn, 5. – 7.trinn og 8. – 10. trinn. I basisfagene norsk, matematikk og engelsk deles disse gruppene inn i mindre grupper i mange av timene. Vi har også deling i flere av de andre fagene. Elevene får tilpasset undervisning på sitt nivå, og vi erfarer at det å jobbe aldersblandet, kan være både lærings- og trivselsfremmende for mange elever. Skolen lager og følger årsplaner som sikrer at undervisningen dekker kompetansemålene i læreplanene.

Nasjonale satsinger

Selv om Molde Friskole er en privat skole, deltar skolen på de samme statlige skolesatsingene som de offentlige skolene. Vi har deltatt i Vurdering for læring (VFL), og er Ungdomstrinn i utvikling (UIU).

Etterutdanning

Vi er opptatt av at personalet også skal få utvikle seg. Vi har hvert år hatt opptil flere lærere i studie. Vi har hatt personalet ute i fagutdanninger og PPU, og rektor har tatt den nasjonale rektorutdanningen. Faglig oppdatert personale er med på å sikre at elevene våre får en god faglig utdanning.